A számvitel alapjai üzleti szemmel
A számvitel szerepe a vállalkozások irányításában
A számvitel alapjai kifejezés hallatán sok vállalkozó azt mondja, hogy “Majd a könyvelőm elintézi”.
Sokak számára ez ugyanis egy olyan mumus terület, amit leginkább a szükséges rossz feladatok közé sorolnak. Abban az egyben igazuk van, hogy a könyvelőnek biztosan tisztában kell lennie az összes részlettel, ha a téma a számvitel alapjai, és kifejezetten jó, ha nem áll itt meg a tudása.
Azonban a számvitel ennél sokkal többet jelent: egy olyan stratégiai eszközt, amely segít a cégvezetőknek abban, hogy átlátható és megalapozott üzleti döntéseket hozzanak. A számviteli információk ismerete által nemcsak az adóbevallások vagy egyéb hivatalos kötelezettségek teljesítése során válik hasznossá, hanem a vállalkozás jövője is stabilabb alapokra helyezhető.
A számvitel alapjai és alapfogalmai – Hétköznapi nyelven
A számvitel világában könnyű elveszni a szakmai kifejezésekben, különösen akkor, ha nem szoktunk mindennap eszközökről, forrásokról vagy költségekről beszélni. Az alábbiakban megismerheted a legfontosabb alapfogalmakat, amelyeket minden vállalkozónak érdemes megértenie.
Eszközök és források
Az eszközök a vállalkozás tulajdonát képező materiális (azaz kézzelfogható, anyagi), vagy immateriális (kézzel meg nem fogható dolgok, pl. jogok) javak, amelyekből bevételt, vagyis értéket tud termelni a cég.
Ide tartozhatnak például
- az ingatlanok,
- a gépek és berendezések,
- a járművek
- az árukészlet,
- a nyersanyagok
- a vállalkozás által birtokolt jogok (pl. bérleti jog)
- vagy akár a vállalkozás bankszámláján lévő pénz.
A források pedig azok a pénzügyi források, amelyből az eszközöket megszerezték vagy fenntartják. Ezek is változatos formában jelenhetnek meg:
- a cég tulajdonosai által befizetett összeg
- a cég által megtermelt nyereség
- kölcsönök, hitelek
- még le nem járt és ki nem fizetett számlák
Bevétel, költség, nyereség, likviditás
Sok esetben láttam már, hogy keverednek a hasonló, ám mégis teljesen más fogalmat takaró kifejezések. Csak egy gyors példa: volt, hogy nyereségként hivatkoztak a bevételre. Tény és való összefügg a kettő, ha nincs bevétel, nyereség se lesz, de azért mégis eltérnek.
Bevétel
A bevétel az az összeg, amelyet a vállalkozás termékek értékesítéséből, szolgáltatások nyújtásából, vagy egyéb tevékenységeiből kap. Még mielőtt azt mondod, hogy akkor már ezt is tudod, elárulom, hogy lehet tovább cizellálni, például így:
- adott időszakot érintő bevétel: tipikus példa erre az előfizetés vagy az utólag kapott bérleti díj. Itt a működéseddel (akár az adózással) kapcsolatos kérdések kerünek előtérbe, lévén, hogy nem minden hónapban esedékes pl. a negyedéves előfizetés.
- kiszámlázott bevétel: itt az értékesítés már megtörtént, mi több, akár már a te részedről a teljesítés is. A vevő pedig vélhetően a számlán szereplő határidő lejárta előtt fizetni fog. (Vagy nem.) Ám amíg ténylegesen pénz nem áll a házhoz, addig is kell mozgástér.
- tényleges bejövő cash flow: egy vállalkozás ennek örül a legjobban, mert ez az, amikor a kassza csilingel, és ebből tud ő maga is tovább működni.
Kiadás / költség
A kiadás és a költség pedig a cégtől távozó pénz. A kettő gyakran kéz a kézben jár, de el is térhetnek időben.
A kiadás, mint ahogy a nevéből sejted, a pénz kiadása. A költség pedig az, amikor a bevétel megszerzéséhez kapcsolódóan valamit felhasználsz (mondjuk valami olyat, amit a korábbi pénzkiadásból vettél).
A Silver Moon főoldalán további hasznos tartalmat találsz a költségek témáját illetően.
Nyereség
A nyereség nagyon nyersen fogalmazva a bevétel azon része, amit nem költöttél el. Ez egy kicsit tényleg egyszerű, de ha belegondolsz: a bevételből fedezed a működésedhez szükséges összes kiadást. Ha több a mínusz, mint a plusz, akkor hiába van bevétel, nincs nyereség. Fordítva viszont stabil lehet a működésed.
Likviditás
Csak hogy megzavarjalak az eddigi lelki nyugalmadban képzelj el egy ilyen helyzetet:
- van bevétel,
- ez a bevétel számszakilag magasabb, mint a kiadás (tehát összesítve van nyereség),
- év közben mégis csődöt jelent a cég
Ekkor jön képbe a likviditás. Vállalkozóként ugyanis arra is kell figyelned, hogy ne csak kiszámlázott bevételed legyen elegendő, hanem a kasszában rendelkezésedre is álljon a megfelelő összeg.
Ha a számvitel alapjai számodra ismerősen csengenek, akkor a könyvelőddel egyeztetve ezek a kérdések már nem okoznak neked meglepetést. Legfeljebb megoldandó feladatot.
Hírlevél-feliratkozásodat választható ajándékkal köszönjük meg!
Választható ajándékok:
Ajándék ebook:
Vagy ajándék minikurzus:
Számviteli beszámoló: Amit a vállalkozóknak mindenképp tudniuk kell
A számviteli beszámoló olyan dokumentum, amely egy vállalkozás pénzügyi helyzetéről, teljesítményéről és eredményeiről nyújt átfogó képet. Ennek részeként a mérleg és az eredménykimutatás a legfontosabbak.
- Mérleg: A vállalkozás pillanatnyi pénzügyi helyzetét mutatja, és megadja, hogy milyen eszközökkel és forrásokkal rendelkezik.
- Eredménykimutatás: A bevételek és költségek alapján mutatja meg, hogy a vállalkozás nyereséges volt-e egy adott időszak alatt.
Azaz bár mind a kettő egy adott időpontra nézve készül (a mérlegforduló napját mutatva, ami sok esetben december 31), de az egyik egy pillanatnyi, a másik egy teljes évet felölelő dokumentum. Ahhoz, hogy a cégedet úgy tudd irányítani, hogy érted is, amit a könyvelőd elédrak, ezzel a kettővel legalább nagyjából célszerű megismerkedned.
Így ugyanis fogod tudni, hogy hol tart a céged most, merre tart, és azt is, hogy ez az irány megfelelő-e a számodra, vagy változtatás szükséges.
Számvitel a gyakorlatban: Hogyan használható a döntéshozatal támogatására?
A számvitel alapjai témáját nem kell túlmisztifikálni. A mindennapokban a saját bőrödön is fogod érezni, ha céget vezetsz. Nézzünk néhány témakört, amikor ez előjöhet:
Költséganalízis
A költségek részletes elemzése lehetőséget ad a vállalkozónak, hogy azonosítsa, mely kiadásokon lehet spórolni anélkül, hogy a vállalkozás működésének színvonala csökkenne. Költséghatékony megoldások keresése, mint például beszállítók újratárgyalása vagy folyamatok optimalizálása, segíthet a nyereségesség növelésében. (Ebben például az eredménykimutatás lesz segítségedre)
Árazási stratégiák
A számviteli adatok alapjaiban befolyásolhatják a termékek és szolgáltatások árazását. A helyes árazás kulcsfontosságú, mert csak így lehet biztosítani, hogy a bevételek fedezzék a költségeket, sőt, nyereséget is termeljenek. Ha például az árazás nem tartja szem előtt az alapanyagköltségeket vagy a bérköltségeket, könnyen előfordulhat, hogy a cég veszteséges lesz.
Ez akkor is előfordulhat, ha nem tudod, milyen nyereséggel dolgozol: 10% árengedmény a teljes árból, és közel sem lehetetlen, hogy többet engedtél, mint a saját árrésed.
Beruházási döntések támogatása
A számviteli ismeretek hozzájárulnak ahhoz, hogy a beruházási döntéseknél kiszámíthatóbb legyen a megtérülés.
Tegyük fel, hogy pénzügyesként kiszámoltad, hogy várhatóan a 3. évtől nyereséggel fog működni egy gyártósor. A számvitel pedig megmutatja, hogy elég erős-e ehhez a céged. Azaz kellő tervezéssel belevághatsz-e vagy várhatóan éhenhalsz-e az első 3 évben.
Képzésajánló
Mit kell tudnod a számviteli beszámolóról?
Kifejezetten kezdő szinten mutatja be a számviteli beszámolót, hogy akkor is megérthesd, ha még járatlan vagy ebben a kérdésben.
Pénzügyi sikerképletek
A számviteli beszámolót, valamint az arra épülő mutatószámokat ismerheted meg. Így pedig már nem csak olvasni, hanem értelmezni is fogod tudni azt, amit a könyvelőd elédrak.
A pénz időértéke II.
A pénz időértéke a beruházások megtervezéséhez fontos tényező. Ha már tudod, hogy a beszámoló alapján merre szeretnél elindulni, ezzel meg is tudod tervezni az utat.
Használd a személyes konzultáció lehetőségét
Sok vállalkozó számára a számviteli fogalmak és beszámolók világos megértése bár fotnos téma, de kívül esik a konfortzónán.
Személyes konzultáció keretében lehetőség van arra, hogy egyedi kérdésekkel forduljon hozzám, és testreszabott tanácsokat kapj a vállalkozásod pénzügyi működéséhez és pénzügyi stabilitásához.