Hogyan használhatók a mutatószámok az üzleti tervezésben?
A vállalkozás sikeres működtetése és hosszú távú tervezése kellő ismereteket igényel a pénzügyi mutatószámokról. Ezek az értékek segítenek a cég jelenlegi helyzetének értékelésében és a jövőbeli döntések megalapozásában. A cikkből megismerheted, mely mutatószámokat érdemes figyelned, és hogyan használhatod őket az üzleti tervezésedben.
Miért fontosak a mutatószámok az üzleti tervezésben?
A legelső kérdés, hogy mik a mutatószámok?
A legfontosabb mutatószámokról már olvashattál, ezeket kivétel nélkül a számviteli beszámolóból nyerheted ki, és jellemzően két adat hányadosa.
Azaz a mutatószámok olyan egyszerű arányszámok, amelyek egy vállalkozás pénzügyi teljesítményének egy-egy aspektusát mutatják meg. Segítségükkel:
- Azonosíthatod a vállalkozás gyengeségeit és erősségeit.
- Felismerheted a problémákat még időben.
- Tervezhetsz célokat és stratégiákat az üzleti növekedés érdekében.
Kulcsfontosságú mutatószámok és jelentőségük
1. Likviditási mutatók – A rövid távú fizetőképesség mérése
Ezek a mutatószámok azt mutatják meg, hogy a vállalkozás mennyire képes fedezni rövid távú kötelezettségeit.
Gyorsráta:
(Rövid lejáratú eszközök – készletek) ÷ Rövid lejáratú kötelezettségek
Ez a mutató arra fókuszál, hogy a vállalkozás gyorsan mozgósítható eszközei elegendőek-e az adósságai fedezésére.Pénzhányad:
Készpénz ÷ Rövid lejáratú kötelezettségek
Különösen a gyors likviditás vizsgálatára használható, amikor azonnali fizetési kötelezettségek merülnek fel.
2. Jövedelmezőségi mutatók – Mennyire profitábilis a vállalkozás?
Ezek segítenek megérteni, hogy a vállalkozás mennyire képes bevételből nyereséget termelni.
Nettó nyereséghányad:
Adózott eredmény ÷ Árbevétel
Ez a mutató azt mutatja, hogy az árbevétel hány százaléka marad meg profitként.ROE (Return on Equity):
Adózott eredmény ÷ Saját tőke
Ez az érték azt jelzi, hogy a tulajdonosok befektetése milyen mértékben térül meg.
3. Hatékonysági mutatók – Milyen jól használod fel az erőforrásaidat?
Készletforgási mutató:
Eladott áruk költsége ÷ Átlagos készlet
Ez a mutató segít megérteni, hogy a készletek milyen gyorsan cserélődnek az üzletben, ami fontos a készletgazdálkodásban.Eszközarányos megtérülés (ROA):
Adózott eredmény ÷ Összes eszköz
Megmutatja, hogy a vállalkozás eszközei milyen hatékonysággal termelik a nyereséget.
4. Adósságmutatók – Mennyire stabil a vállalkozás pénzügyi helyzete?
Adósság-tőke arány:
Kötelezettségek ÷ Saját tőke
Ez a mutató megmutatja, hogy a cég mennyire támaszkodik hitelre a működéséhez.Kamatfedezeti mutató:
Üzemi eredmény ÷ Kamatköltségek
Ez az érték azt mutatja, hogy a vállalkozás mennyire képes fedezni a kamatköltségeit az alaptevékenységből származó eredményéből.
Ajánlott képzések:
Mit kell tudnod a számviteli beszámolóról?
Ha még csak most ismerkedsz a témával, de szeretnéd jobban megismerni ezt az irányt is, akkor ez a képzés neked való.
Pénzügyi sikerképletek
Ha nem csak a számviteli beszámolót szeretnéd megismerni, hanem a beszámolóból megismerhető alapvető mutatószámokat, akkor ez a neked való csomag.
Hogyan építsd be a mutatószámokat az üzleti tervezésedbe?
Az üzleti terv elkészítése nyilván több részből áll, ám ennek szerves része az, hogy tudd, hova szeretnél eljutni. Annak érdekében, hogy ez számodra is előnyös legyen, használd a mutatószámokat mind a bázis (azaz a jelen időszak), mind a terv (a jövőbeli állapot) esetében a következő szempontok alapján:
1. Tűzz ki reális célokat!
A mutatószámok segítségével pontosan meghatározhatod, hogy milyen célokat szeretnél elérni, például a jövedelmezőségi mutatók javításával vagy az adósságok csökkentésével.
2. Monitorozd rendszeresen a teljesítményt!
A mutatószámok rendszeres elemzése segít időben felismerni a problémákat, például likviditási nehézségeket vagy túl magas költségeket.
3. Használj benchmark adatokat!
Hasonlítsd össze a vállalkozásod mutatószámait az iparági átlagokkal. Így könnyebben látod, hogy miben kell fejlődnöd.
4. Készíts akciótervet!
Ha egy mutatószám rossz irányba mozdul el, készíts konkrét lépéseket tartalmazó tervet. Például, ha a készletforgási mutató alacsony, csökkentsd a készletek mennyiségét vagy gyorsítsd fel az értékesítést.
Hírlevél-feliratkozásodat választható ajándékkal köszönjük meg!
Választható ajándékok:
Ajándék ebook:
Vagy ajándék minikurzus:
Példa: A mutatószámok használata egy növekedési stratégiában
Egy kisvállalkozás célja a nyereséghányad növelése. Az alábbi lépéseket alkalmazza:
- Elemzés: Az aktuális nettó nyereséghányad 5%, de az iparági átlag 10%.
- Akcióterv:
- A költségek átvizsgálása és csökkentése, különösen az alacsony értékű kiadások terén.
- A marketingre fordított összeg növelése, hogy a termékek ára emelhető legyen.
- Eredmények: Az elemzések alapján az első év végére a nyereséghányad 8%-ra emelkedik, közelítve az iparági átlaghoz.
Zárszó
A mutatószámok nem csak egyszerű számok – ezek mögött rejtőznek a vállalkozás működésének lényegi aspektusai. A helyes értelmezésük és alkalmazásuk a sikeres üzleti tervezés alapját képezheti. Ha szeretnéd mélyebben megérteni, hogyan használhatod ezeket az eszközöket, gyere el a képzéseinkre!